• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83739
+
-

کشاورزان برای توسعه آبیاری نوین  حمایت می‌شوند

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: با تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، میزان مصرف آب این بخش به کمتر از ۵۰ درصد وضعیت فعلی می‌رسد.
«حجت‌الله رضایی» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر از ۶۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت استان، ۱۶ هزار هکتار به سیستم آبیاری نوین مجهز است. وی با اشاره به مزایای تجهیز زمین‌های کشاورزی به این سیستم افزود: با این روش‌ آبیاری به طور متوسط بین 4 هزار تا 4500 متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی داریم. به طور مثال اگر یک مزرعه در سال ۱۰ هزار متر مکعب آب مصرف می‌کند، با اجرای این سیستم تا 4500 متر مکعب آب کمتر مصرف می‌کند و می‌توان این مقدار را به 6 هزار متر مکعب نیز تقلیل داد.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان این‌که برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین، تسهیلات بانکی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، گفت: هر سال منابع اعتباری از طریق دولت و جهاد کشاورزی برای اجرای روش‌های نوین آبیاری برای مصرف بهینه در بخش کشاورزی تعیین می‌شود.
رضایی تصریح کرد: تمرکز ما بر این است که روش‌های آبیاری سنتی را جمع کنیم و با روش‌های نوین، حمایت‌های دولت و تامین منابع مالی که هر ساله در اختیار ما می‌گذارد، کشاورزان را ملزم به استفاده از روش‌ها و سیستم‌های نوین برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب کنیم.
این مسئول اضافه کرد: براین اساس هر سال به کشاورزان متقاضی ۸۵ درصد یارانه پرداخت می‌کنیم و خود آنها هم ۱۵ درصد آورده به عنوان سهم خودیاری در ازای هر هکتار پرداخت می‌کنند. وی توضیح داد: سال گذشته برای اجرای سیستم‌های آبیاری قطره‌ای برای هر هکتار ۱۳ میلیون تومان، آبیاری کلاسیک 5/8 میلیون تومان و برای ماشین‌های آبیاری ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت کرده‌ایم.

این خبر را به اشتراک بگذارید